كليپ وحشتناك عذاب غيبت كننده

۸ بازديد

جهت مشاهده اين كليپ بر روي لينك زير و بسيار مفيد زير كليك كنيد.


عذاب هاي وحشتناك غيبت

كلمه غيبت به طوري كه در مجمع البيان آمده عبارتست از: در غياب كسي عيبي از او بگويي كه وجدان بيدار، تو را از آن نهي كند و اگر او بشنود، ناراحت شود، به همين جهت بدگويي دنبال سر فردي كه تظاهر به فسق و گناه مي كند را، جزو غيبت نشمرده اند، چون اگر بشنود كه در غياب او چنين گفته اند،ناراحت نمي شود.


مصاديق غيبت
مصاديق غيبت بر سه قسم است:


قسم اول :ذكر كردن چيزي كه نقص شرعي يا عرفي نسبت به حال شخص غيبت شده باشد و آن چيز هم، بر شنونده پوشيده باشد به طوري كه راضي به فاش شدنش نباشد و غيبت كننده هم در مقابل كوچك كردن آن شخص و عيب گذاري بر اوست.


قسم دوم: نقل عيب پنهان است،ليكن نه به قصد مذمت كردن و عيب گذاردن و پست كردن او، بلكه به غرض ديگري مانند سرگرمي يا از روي دلسوزي، عيب پنهان ديگري را نقل كند كه شكّي در حرام بودنش نيست.


قسم سوم: گفتن عيب كسي نزد ديگري كه آن را مي داند.ظاهر بعضي از روايات آن است كه از عنوان غيبت بيرون است، ليكن از تعدادي روايات استفاده مي شود كه اين مورد نيز غيبت است.1


صورت هاي غيبت:
1. گاهي شخصي غيبت كسي را مي كند و اظهار مي دارد كه من اين عمل را انجام نمي دهم و اهل آن نيستم؛ مثلاً اظهار مي دارد:الحمدللّه كه من مبتلا به حبّ رياست نيستم.


2. طريق ديگر آن است كه گاهي غيبت كسي را ـ با لباس و پوشش تعريف از او ـ مي كند؛ مثلاً مي گويد:حيف فلاني با وجودي كه اين همه صفت خوب دارد، امّا صبر ندارد و زود عصباني مي شود.


3. يا اگر در مجلسي غيبتي شود و بعضي حاضران نشنوند و يكي از آنها بخواهد غافلان را متوجّه كند،بگويد:سبحان اللّه چه چيز عجيبي اين شخص ذكر مي كند و از اين روش عيب را فاش كند.


4. و از اقسام ديگر غيبت، گوش كردن به آن است از روي تعجّب، زيرا كه او اظهار تعجّب مي كند كه نشاط غيبت كننده زيادتر شده و او را وادار به غيبت مي كند.2


5. يا گاهي اينطور اظهار مي دارد كه اين غيبت نيست، چون به خودش هم گفته ام يا اينكه در وسط مطلبي كه راجع به شخصي بيان مي كند،مي گويد:حالا غيبتش نباشد!! در حالي كه تمامي اين موارد غيبت است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.