تقويت آسان حافظه با طب سنتي به وسيله دستوري ساده و موثر. براي ديدن كليپ تقويت حافظه بر روي لينك زير كليك كنيد
تقويت حافظه طب سنتي 

 

آيا با خوردن غذاهاي مختلف مي‌توانيم حافظه‌مان را تقويت كنيم؟ چه موادي باعث تقويت حافظه مي‌شوند؟ درست است كه با گرسنه‌شدن قدرت تمركز و حافظه‌مان كم مي‌شود؟ آيا چاقي يا لاغري هم در ميزان حافظه موثر است؟ بهترين وعده‌اي كه قدرت تمركز را در انسان بالا مي‌برد، كدام است؟

 

مادربزرگم هميشه جيب‌هايم را پر از مغزدانه‌ها مي‌كرد و صبح‌ها برايم عدسي مي‌پخت تا حافظه‌ام قوي شود. آن قسمت از سريال داستان‌هاي مجيد را هم فراموش نمي‌كنم كه به دنبال ملخ دريايي بود تا حافظه‌اش را تقويت كند، اما ...

 

واقعا نوع تغذيه مي‌تواند روي حافظه ما تاثير مثبت يا منفي بگذارد؟

 

در اين رابطه گفت‌وگويي با دكتر سيدعلي كشاورز، متخصص تغذيه و رژيم درماني و مديرگروه تغذيه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام داديم كه مي‌خوانيد:

 

 

 

 آيا با خوردن غذاهاي مختلف مي‌توانيم حافظه‌مان را تقويت كنيم؟

بله، تغذيه به روش‌هاي مختلف روي حافظه انسان تاثير مي‌گذارد.

 

 

 

چه موادي باعث تقويت حافظه مي‌شوند؟

ماهي به علت داشتن چربي امگا3، گوشت‌ قرمز و گوشت انواع پرندگان به دليل داشتن آهن، ويتامين C موجود در ميوه‌ها و سبزيجاتي مانند مركبات، توت‌فرنگي، گريپ‌فروت، انار، گوجه‌فرنگي، كلم بروكلي، هويج و سويا به علت تاثير آن در بهبود عملكرد سلول‌هاي عصبي، ويتامين‌هاي گروه B به‌ويژه B6 و B12 و تيامين كه در مخمر، جوانه‌ گندم، برنج قهوه‌اي، دانه‌ سويا، جوي دوسر، عدس، تخمه‌ آفتابگردان و گردو وجود دارند، روي كه منبع آن گوشت، جگر، غلات سبوس‌دار، محصولات سويا، لوبياي خشك، تخم‌مرغ، پنير، حبوبات و سبزيجات سبز تيره و زرد است و يد كه بر عملكرد غده تيروييد اثر مي‌گذارد.

 

 

 

امگا3 چطور باعث افزايش حافظه مي‌شود؟

اسيد‌هاي چرب امگا 3، باعث حفاظت غشاي خارجي سلول‌هاي عصبي مي‌شوند و مغز انسان مي‌تواند فعاليت‌هاي خود را بهتر انجام دهد.

 

 

 

 

 

امگا 3 غير از ماهي در چه مواد غذايي ديگري وجود دارد؟

منبع امگا 3، ماهي‌هاي آزاد مانند سالمون، ساردين، ميگو و شاه‌ماهي است و از ديگر منابع مي‌توان به انواع مغزها، سويا، روغن بادام زميني و روغن زيتون اشاره كرد. البته مقدار كمي از آن هم در تخم دانه كتان يا مغز گردو يا برخي روغن‌هاي گياهي مثل روغن كنجد هم وجود دارد.

 

 

 

آيا مصرف مكمل امگا3 هم مفيد است؟

بله، مصرف مكمل امگا3 نيز مي‌تواند موثر باشد.

 

 

 

آهن چه نقشي در تقويت حافظه بازي مي‌كند؟

به اثبات رسيده افرادي كه دچار فقر آهن هستند و كم‌خوني دارند، دچار عدم تمركز و كاهش قدرت يادگيري مي‌شوند. زيرا در مبتلايان به كم‌خوني ناشي از فقر آهن، اكسيژن كافي به سلول‌هاي مغزي نمي‌رسد و همين مساله باعث مي‌شود فرد به عارضه‌ كم‌حافظگي دچار ‌شود.

 

 

 

آهن جز در انواع گوشت در چه مواد غذايي ديگري يافت مي‌شود؟

زرد‌آلو، آلو، حبوبات، سويا، تخم كدو و محصولات دريايي، البته ميزان آهن در گوشت قرمز و گوشت شترمرغ بيشتر است!

 

 

 

آيا برخي بيماري‌هاي داخلي هم مي‌توانند باعث افت حافظه شوند؟

بله، مثلا اختلالات متابوليسمي يد روي حافظه تاثير مي‌گذارند. اين موضوع بيشتر به فعاليت غده تيروييد بستگي دارد. وقتي فردي دچار اختلالات عملكرد غده تيروييد و متابوليسم يد مي‌شود، بايد همزمان با دارودرماني غذاهاي غني از يد مثل انواع ماهي و نمك يددار مصرف كند تا بهبود يابد.

 

 

 

درست است كه با گرسنه‌شدن قدرت تمركز و حافظه‌مان كم مي‌شود؟

بله. به‌طور كلي، گرسنگي هم بر قدرت حافظه و هم تمركز اثر منفي دارد. وقتي فردي گرسنه مي‌شود اگر به موقع غذا نخورد، قندخونش پايين مي‌آيد و تمركز و قدرت يادگيري‌اش را از دست مي‌دهد. سوخت منحصربه‌فرد مغز ما نوعي قند به نام گلوگز است. گلوگز از تجزيه نشاسته سيب‌زميني و غلات به‌دست مي‌آيد. وقتي ما به اندازه كافي غذا نمي‌خوريم و نشاسته كافي دريافت نمي‌كنيم، اين قند تامين نمي‌شود و وقتي سوخت مغز تامين نشود فرد بي‌حوصله است و قدرت تمركز و يادگيري‌‌اش را از دست مي‌دهد. به همين دليل مهم است ما حتي اگر اضافه وزن داريم 3 وعده غذايي‌مان را بخوريم يعني هيچ‌يك از وعده‌هاي صبحانه، ناهار و شام را حذف نكنيم.

 

 

 

چه عادت‌هاي غذايي‌اي براي حافظه ما مضر هستند؟

مصرف لبنيات همراه با غذاهاي آهن‌دار يا قرص آهن مضر است

نبايد در وعده ناهار و شام شير مصرف كنيم  

همرا با شام و ناهار حداكثر يك پياله ماست يا يك ليوان دوغ بخوريم

مصرف چاي بعد از غذا جذب آهن و روي را مختل مي‌كند در نتيجه فرد كم‌خون مي‌شود.

مصرف نوشابه‌هاي كولادار همراه غذا نيز همين اثر را دارند

 

 

 

آيا چاقي يا لاغري هم در ميزان حافظه موثر است؟

چاقي و اضافه وزن و لاغري به معني بدخوري و كمبود موادمغذي در بدن است و هر دو براي حافظه مضرند. داشتن رژيم غذايي متعادل در هر سني و نظم غذايي مي‌تواند به ما در داشتن حافظه‌اي قوي كمك كند.

 

 

 

بهترين وعده‌اي كه قدرت تمركز را در انسان بالا مي‌برد، كدام است؟

بهترين زماني كه مغز مي‌تواند غذاي كافي به‌دست آورد، صبح است. با خوردن صبحانه‌اي كه حاوي موادقندي، غلات و چربي‌هاست، مي‌توان عملكرد مغز را در طول روز افزايش داد اما در كل همه‌ افراد در هر شرايطي لازم است 3 وعده‌ غذايي صبحانه، ناهار و شام را مصرف كنند و حذف هر يك از اين وعده‌ها به ضرر حافظه خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.